Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer. | Neo In Blog

Neo In Blog blogging | tips | tutorial | idea | info | motivasi |

02 April 2010

Home » , , , , » Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.

Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.



Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.

Salam-salam semua,hari ni aku nak kongsi dengan korang bagaimana cara paling mudah untuk buat horizontal tab menu bar untuk The Blogger Template Designer.Untuk pengetahuan masa aku jumpa template baru ni,memang happy giler.Mana taknya,The Blogger Template Designer ni kira satu dimensi baru dalam dunia template.

Segala macam pembaharuan ada pada The Blogger Template Designer ni.Cuma masalahnya template ni tidak menyediakan tab menu bar nya sendiri,maknanya kita terpaksa design sendiri semua tu.Walaupun begitu,kehebatannya tak dapat aku sangkalkan.Nak tau lebih lanjut kehebatan The Blogger Template Designer ni korang boleh tengok video kat  bawah ni.



Amacam? gempak tak? hehe :D.Untuk keterangan lanjut dan untuk download The Blogger Template Designer  ni sila klik sini.

Jadi sebagai seorang yang baru  sebulan setahun jagung dalam edit mengedit template ni,adalah menjadi satu masalah besar untuk aku buat sendiri tab menubar ni.Walaupun korang ubah di template script kod-kod yang sepatutnya,tab menu bar korang tetap takkan muncul,Aku pun pelik jugak mula-mula.

Tapi disebabkan minat punya pasal,aku usahakan jugak supaya dapat design tab menubar untuk template aku ni.Hampir 18jam aku habiskan masa untuk selesaikan masalah ni,Habis aku rayau seluruh pelusuk internet semata-mata nak siapkan jugak benda ni.Akhirnya aku dapat jugak satu cara untuk buat tab menubar ni.Idea ni aku dapat dari template classic dan aku ubah suai sikit dan Alhamdulillah akhirnya menjadi jugak.:-)

Memang ada blog-blog yang ada sediakan tutorial untuk memasang tab menubar ni,masalahnya kod HTML yang diberikan tidak sama dan tidak akan korang jumpa dalam template script The Blogger Template Designer ni.Ok jom aku kongsikan dengan korang cara paling mudah yang aku dah jumpa untuk buat semua ni.Tapi untuk entry kali ni aku cuma terangkan untuk buat basic tab menu bar je dulu ok.Cara ni senang je sebenarnya,tapi disebabkan banyak aku tengok blogger baru yang guna The Blogger Template Designer ni masih tidak dapat cara nak buat tab menu bar di blog masing-masing.Jadi tak salah rasanya kalau aku kongsikan dengan korang cara nak buat tab menu bar ni.

Jika korang hanya perlukan Home Button dan page yg 'simple' seperti About me dan Contact,caranya mudah saja.Klik Posting-Edit Page dan Klik new page.Yang aku maksudkan dengan 'simple' maknanya page korang hanya berkait pada blog sahaja tidak boleh di link kan kepada mana-mana URL.Ok untuk memudahkan korang memahami langkah-langkah buat tab menu bar ni,aku sediakan sekali gambar  langkah demi langkah untuk membuatnya.Korang boleh rujuk pada gambar-gambar di bawah ini.
 
Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.

Ini adalah template yang baru siap,jika korang perhatikan ,tiada tab menu bar di bawah header (blog title)
 
Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.
 


Langkah 1,pergi ke dashboard,klik posting dan kemudian klik edit page.
 
Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.
 




Langkah 2- klik new page.

 
 
 



Langkah 3-masukkan tajuk page,dan apa cerita yang korang nak dlm page korang,dan klik publish page.


Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.




Langkah 4-Selepas korang klik publish page,
klik Blog tab,kemudian klik save and publish.
 

Cara Paling Mudah Buat Horizontal Tab Menu Bar Untuk The Blogger Template Designer.
Selepas itu,klik view blog.Sekarang korang akan nampak horizontal tab menu bar korang yang baru seperti gambar di atas ni.Pada tanda anak panah tu,adalah page yang korang dah buat tadi,dan sebelah kiri page tu adalah button home korang,Button home ni secara auto akan ada pada tab menu bar korang nanti.Selesai.:-)

Aku harap korang dapat faham cara aku ‘kongsi’ dan menyampaikan tutorial ni,aku suka guna perkataan ‘kongsi’ je,pasal belum layak untuk aku guna perkataan ‘ajar’,Pasal aku pun baru lagi dalam buat benda-benda ni.Nak tau berapa lama aku dalam dunia blogging ni,korang baca post ni.Untuk entry akan datang Insyallah aku akan kongsi ngan korang cara untuk buat tab menu bar yang lebih customize sikit,contoh  macam kat tab menu bar aku kat atas tu.Korang boleh letak mana-mana link yang korang nak.Facebook page ke,Youtube ke,atau boleh masukkan link blog korang terus kalau korang ada lebih dari 1 blog.
 
Ok sampai sini saja untuk kali ni.Kalau ada apa-apa pertanyaan korang komen je kat bawah ok.Yang mana aku boleh tolong,aku akan tolong.
 
Semoga berjaya.:-)
Salam.
 
.
like tak?

Sekiranya korang rasa artikel ini berguna,Sudi2 kan lah share dengan kawan-kawan yang lain. :-)

52 comments:

halizda said...[Reply to comment]

Tq saya dah berjaya buat...

arie's blog!! said...[Reply to comment]

natr w coba dech ,. , .
thx infona . . ..

nas said...[Reply to comment]

menarik!! nak cuba la pasnie..hehehe

Bihum said...[Reply to comment]

nanya bro .. sy bikin blog baru,, tapi ga da menu
"Edit Pages"

tu nyarinya dmna???, padahal udah sy klik posting. tapi ga da menu tsb. mkasi

neo.. said...[Reply to comment]

@Bihum

Blog bro sudah saya lawati,kelihatannya bro sudah berjaya mencari membuat menu bar.

Sekiranya ada sebarang masalah,saya sudi membantu.Happy blogging bro. : )

ariey said...[Reply to comment]

thank bro... berjaya....

Bihum said...[Reply to comment]

terimakasih bro. terimakasih jg udah nge-"follow". sy memang harus banyak belajar.. :)

azuar said...[Reply to comment]

ok jugak ni bro..tq aku nak cuba ni

azuar said...[Reply to comment]

bro aku dah cuba ye la...tq bro aku baru sebulan buat blog ni....

neo.. said...[Reply to comment]

@azuar

Sama-sama,
Ape2 masalah nanti,tanya je ok.
Happy blogging bro!

izee said...[Reply to comment]

sy nak tanya mcm man kalau kita nak wat new post pada page tersebut.i meant byk2 post dalam setiap link tab tertentu. harap dpt membantu

rezza hutama said...[Reply to comment]

,saya dari indonesia , terima kasih info nya , berguna banget , mari berkawan REZZAGAME .FREE GAME DOWNLOAD FOR PC

yahaya said...[Reply to comment]

nice info..

fafarara ;) said...[Reply to comment]

ta menjadi :'(

4seasons said...[Reply to comment]

OH GODNESS...
THANK U SO MUCH!!!
this article's very helpfull!!
good job dude!
really!

eyra kamarunzaman said...[Reply to comment]

thanx.
saya dah berjaya buat benda nie.
mekash yea.

neo.. said...[Reply to comment]

@eyra kamarunzaman

Your welcome :)

Anonymous said...[Reply to comment]

@izee


saya pun nak tahu jugak tu. macam mana ek nak post kat tab2 yang kita dah buat

tintaku said...[Reply to comment]

Salam. saya dah berjaya buat tab tu. Tapi nak post kat tab tu macam mana ye? New post semua masuk kat home.

Boutique Mania said...[Reply to comment]

sama problem macam tintaku

neo.. said...[Reply to comment]

@tintaku

@Boutique Mania

Maaf..saya kurang faham apa masalah yang anda maksudkan,Boleh jelaskan sedikit tak.

tintaku said...[Reply to comment]

maksud saya tab dah dapat buat. Contoh tab RESEPI. kali pertama tu saya post satu resepi masuk dalam tab RESEPI. X tahu la nak masuk resepi yang seterusnya dalam tab RESEPI. t.kasih byk ye

neo.. said...[Reply to comment]

@tintaku

Saya pernah menjawab soalan seperti ini dahulu,sila sila rujuk disini untuk maklumat lanjut.

tintaku said...[Reply to comment]

kurang faham kat ayat ni

"saya akan ambil URL link tersebut untuk diletakkan didalam menubar"

macam mana ye nak letak url dalam menubar?

tintaku said...[Reply to comment]

"saya akan ambil URL link tersebut untuk diletakkan didalam menubar"

Boleh terangkan sikit tak. x dapt buat lagi la.

neo.. said...[Reply to comment]

@tintaku

Perkara yg perlu anda lakukan.

1. Pastikan setiap post anda disertakan dengan labels.*contoh-entri ini disertakan dengan labels blog, Blogging, Info, Tips, Tutorial.Sekiranya anda ingin membuat menubar bertajuk 'Sekolah' seperti yg ada pada blog anda,pastikan setiap post yg berkaitan dengan tajuk itu disertakan dengan labels 'sekolah'

2. Anda perlu show labels anda. *Contoh -seperti yang ada pada blog ini(anda boleh lihat pada bahagian bawah kanan blog ini) yg ada blablabla,blog,blogging..

3. Untuk mendapatkan URL labels tersebut,click pada tajuk labels itu,contoh *anda boleh klik mana2 labels yang ada pada bahagaian kanan bawah blog ini,dan URL yg terdapat pada browser itu lah yang saya maksudkan dengan "saya akan ambil URL link tersebut untuk diletakkan didalam menubar"

Sememangnya amat sukar untuk memahamkan perkara ini sekiranya anda masih belum biasa,tapi anda masih boleh mencuba.Semoga berjaya yer. :)

tintaku said...[Reply to comment]

dah hampir berjaya..
tapi x tahu pulak macam mana nak letak
dalam menubar :(
segan la..tapi nak tanya jugak :)

civil kawan(kure2) said...[Reply to comment]

bos nak tanye.. macam mane nak buat tab, die terus link kat page yg kite nak tu...

neo.. said...[Reply to comment]

@tintaku

Maaf..langkah2nya telah saya terangkan,seperti yg saya katakan dahulu memang agak sukar untuk membuatnya tetapi sekiranya anda masih ingin mencuba,saya akan buatkan untuk anda..tetapi Saya memerlukan email dan password blog anda.Sekiranya anda tidak keberatan,emailkan maklumat tersebut kepada saya di neo_trick80@yahoo.com

neo.. said...[Reply to comment]

@civil kawan(kure2)

sorry bro,kurang jelas sedikit.Link kat page macam mana yang dimaksudkan?

Misz Nadea said...[Reply to comment]

berjaya!!~ yieeepiee

neo.. said...[Reply to comment]

@Misz Nadea

Congratulation. :)

myviniz said...[Reply to comment]

alamak bro..lu mmg best ar bro..bila gua try ja buat ni n jadi hepi giler lah! muahaha..thanks a lot..

nikman said...[Reply to comment]

salam bro...nak tanya dekat mana nak letak kod url
tu...maksud saya atas perkataan apa?? tolong ya bro...

neo.. said...[Reply to comment]

@nikman

Wassalam,
Sorry bro,kurang faham sedikit dengan soalan.Kod Url apa yang dimaksudkan?

maria said...[Reply to comment]

salam...
saya dah try wat menu tab ni...
neo ada bgtaw,bila kita wat,nnt otomatik ada tab home...
tp saya wat xkuar plak tab home 2...dia kuar tab yg sy wat 2 je..mcm mane ek?

neo.. said...[Reply to comment]

@maria

sila rujuk entri ini [klik]

Tehuzz said...[Reply to comment]

camne nak tukar kaler?

jom singgah dan bace:
kentang: bantu turunkan berat badan .

jom like page ni:
Secret Propaganda

noor said...[Reply to comment]

Assalamualaikum,
kenapa yer takleh la,x ada blog tab,camna yer,hehhehehe

kilang idea said...[Reply to comment]

TQ tq.. dah berjaya. baca blogger lain punya cara a bit confusing but urs mmg senang .. SUPERB!!

neo.. said...[Reply to comment]

@kilang idea

you are welcome :)

Mama JnJnJ@Sue@Anang said...[Reply to comment]

sudah dapat buat, terima kasih ya :)

Nurul Natalia said...[Reply to comment]

please2...help me...sy da try..tp bla sy klik publish page,bkan blog tabs yg kluar..yg kluar edit page & view page...cmne 2????bole tolong x...

Nurul Natalia said...[Reply to comment]

bila la nk d blas ni..hehe.. :P

이하애 said...[Reply to comment]

Terimakasih :)
selama 2 hari ini saya nyari yang kaya beginian ga tau namanya ditambah ga ngerti maksudnya..

tapi setelah kesini, Alhamdulillah saya mengerti

terimaksih :)

rara syara said...[Reply to comment]

salam.. bile rara klik publish pot nape dye x kuar blog tabs??? tp dye kuar view page.. cam ne ye??? boley tolong rara x???? plezzz :)

dayahsaidatul said...[Reply to comment]

salam...sye berjaya buat smpi step 3 jer...step 4 tu x dpt lah...dekat edit pages tu x ada blog tab..yang ada cuma yang mcm dkat step3 tu jer..yang kena pilih cara kita nak publish tu x ada la...help me pliizzzzz

Alyssha Shalya said...[Reply to comment]

saya da berjaya buat, tapi masalahnya bila saya klik kat link tu, x kuar pape pun.. masalahnya ape erk?

zahrilzara said...[Reply to comment]

thanks bebanyak bro...kippidap!

Norie Bake's said...[Reply to comment]

A LOT OF THANK U.....
SAYE DA BERJAYE BUAT!!!!

Jac Ami said...[Reply to comment]

Menarik & amat berguna. cr bt dia pun sangat mudah krn langkah2 yg diberikan ringkas & padat. saya telah berjaya buat horizontal tab menu bar ni. terima kasih byk2 yer

Zulfadli Munirah said...[Reply to comment]

thanks bro...!! this is yg paling simple..just use features yg dia bg..xyah nk copy2 or edit html code...yezza...

Post a Comment

Harap maaf.Semua komen2 yang ditulis sebelum 18 Jun 2010 telah tiada lagi.Ini adalah disebabkan penukaran sistem komen dari intencedebate kepada default sistem.Segala kesulitan amat dikesali.

Note: Untuk pertanyaan off topic atau tidak berkaitan dengan entri ini sila tanya di sini Ruang Pertanyaan

back to top